Rekabet Kurulu’ndan zincir marketler soruşturmasında uzlaşma taleplerine ret!
Zincir marketlere yönelik yürütülen ikinci soruşturmada kartel ve yeniden fiyat belirleme gibi ciddi iddialar bulunduğunu bildiren Rekabet Kurumu Başkanı Birol Küle, üç büyük şirketin uzlaşma başvurularını reddettiklerini de duyurdu.
Rekabet Kurumu Başkanı Birol Küle, zincir marketlere yönelik olarak ikinci bir soruşturma yürütüldüğü açıklamış, 26 Nisan’da raporun tamamlanacağını duyurmuştu.
Konuya ilişkin Dünya Gazetesi’ne konuşan Küle, soruşturmaya ilişkin çarpıcı açıklamalarda bulundu.
Zincir marketlere ikinci soruşturma
Zincir marketlere yönelik ilkinden daha büyük, ikinci bir soruşturmanın ilerlediğini vurgulayan Küle, bu soruşturmada kartel ve yeniden fiyat belirleme gibi ciddi iddiaların olduğunu söyledi. Üç büyük şirketin uzlaşma başvurularını reddettiklerini bildiren Küle’nin açıklamalarından bir bölüm şöyle:
Hangi alanlarda rekabet ihlali sayılabilecek artış görüyorsunuz?
Şu anda gıdada ve hızlı tüketim maddelerinde çok belirgin ama sadece o da değil. Diğer yarı mamul ve hammaddelerde de var. Çimento, demir, diğer sektörler. Mobilya sektörünün hammaddesini oluşturan sunta-ağaç ürünlerinde var. Rekabet Kurumu burada enflasyonun içinde kendisine ait olan payı minimize etmek zorunda. Bu sorumlulukla çalışıyoruz.
“Perakende sektöründe ikinci soruşturma daha büyük”
Zincir market soruşturmaları ne aşamada?
Aslında pandeminin başlarında 2020 Ocak ayı gibi fiyatlardaki hareketliliği gördük ve zincir market incelemelerine başladık ama inceleme uzun sürdü çünkü kabul edersiniz ki müthiş bir büyüklük, çok veri var. Biz sadece 5 büyük zincir marketle başlamamıştık. Karşı incelemeler de başladı. Henüz gizliliği olan bir incelemede delillere ulaştık, o deliller bizi başka sektöre götürdü, daha büyük bir tablo ortaya çıktı.
Perakende sektöründe birinci soruşturmamız, -gerekçeli kararını da açıkladık- bence çok önemli bir rekabet savunuculuğu. Daha önce biz kartellerde firmaların birbiriyle ilişkisine bakıyorduk şimdi gördük ki; doğrudan birbirleriyle ilişki kurmadan, bir aracı vasıtasıyla iletişim kurabiliyor. Düşünün bu fiyat geçişlerini, promosyon türlerini, zamanlarını, kampanya zamanlarını, indirim zamanlarını birbirleriyle iletişim olmadan, münferiden yapsalar, inanın tüketiciye çok büyük faydası olur.
“Üç büyük şirket uzlaşma için geldiler, kabul etmedik”
Devam eden ikinci soruşturma birinci soruşturmadan daha önemli, Nisan’da raporu bitecek. Orada 15 büyük tedarikçi, çok büyük şirketler var. Hatta üç büyük şirket uzlaşma için geldiler ama uzlaşmalarını kabul etmedik. Meclisimizin yasa gerekçesi çok açık; O yasanın ruhuna uygun başvuru yapmadılar, biz de ‘uzlaşma talebinizi reddediyoruz’ dedik. İkinci süren soruşturma çok daha kapsamlı, orada hem yeniden satış fiyatlarını belirleme ihlali, hem de kartel iddiaları var. Tabii bunlar soruşturma heyetinin yaptığı raporlama ve iddiadır.”
Kaynak: www.gidahatti.com