Sorting by

×
GüncelTarım

Tavuk üreticisinden “Bu fiyatlarla kışı atlatamayız” uyarısı

Türkiye’de girdi maliyetlerindeki artış farklı sektörleri etkisi altına alırken, kanatlı et üreticileri de maliyetlerden dolayı üretimi gözden geçirdiklerini belirtti. Bloomberg HT yayınına katılan Türkiye Kanatlı Hayvan Eti Üreticileri Birliği Başkanı Abdullah Koç, üretim koşullarında düzeltme olmaması durumunda kışın üretimin durabileceğini belirtti.

Türkiye Kanatlı Hayvan Eti Üreticileri Birliği Başkanı Abdullah Koç, Temmuz ayında Türkiye genelinde üreticilerle bir aya geldiklerini, üretim koşullarında düzeltme olmadığı sürece kışın tavuk üretiminin zora gireceğini söyledi.

Koç, kanatlı hayvan üreticilerinin piyasadaki mevcut fiyatlarla kışı atlatmasının da zor olacağını ifade etti.

Bloomberg HT yayınına katılan Koç, yılbaşından bu yana maliyetlerinin yüzde 90’a yakın artış göstermesiyle artık üreticilerin üretim yapamaz duruma geldiğinin altını çizdi.

Türkiye’de bu işi yapan 18 sanayicinin 10 tanesi ile anlaştıklarını söyleyen Koç sabit fiyatla çalıştıklarını, fiyatlar yükseldiğinde de düştüğünde de aynı fiyatı aldıklarını, bu yüzden marketteki fiyat yükselişinin kendilerine yansımasının sıfır olduğunu belirtti.

Koç, sektörün üç ayağı olduğunu ama üretici ayağının son 5 yıldır çok mağdur durumda olduğunu paydaşların da bunu bildiğini belirtti.

Bugüne kadar bir çözüm üretilmediğini söyleyen Koç Temmuz ayı itibariyle Türkiye’de bir ilki yaptıklarını, kendi göbeklerini kendilerinin keserek sonuç üretmeye başladıklarını söyledi. Koç, böyle devam edilirse üretimin hızında bir sıkıntı olmayacağını da sözlerine ekledi.

Üretim nasıl işliyor?

Entegre firmalar, yemi tedarik edip ve civcivleri üreterek çoğunluğu küçük üreticilerden oluşan fason işletmelere veriyorlar. Bu işletmeler de civciv ve yem dışındaki diğer bütün girdileri kendileri sağlayarak hayvanları 40-45 gün zarfında büyütüyor. Büyüme aşaması bittikten sonra hayvanlar yeniden entegre firmalara teslim ediliyor. Entegre firmalar, kesim ve kesim sonrası süreci kendileri üstlenirken, yine kendi markalarıyla ürünleri tüketici ile buluşturuyor.