Perakende festivale hazır
Tüm dünyada ve Türkiye’de öne çıkan Bekarlar Günü, Kara Cuma, Siber Pazartesi gibi alışveriş festivalleriyle e-ticaret ve perakende sektörlerinde büyük bir hareketlilik başladı. Kasım ayı kampanya döneminde online ve fiziksel satışların yüzde 100 artmasını ve yaklaşık 60 milyar TL’lik doping sağlamasını bekleniyor. Bu dönem KOBİ’ler için de fırsatlar barındırıyor.
E-ticaret ve perakende sektörlerinde büyük kasım ayı hareketliliği yaşanıyor. Sektör, Kasım kampanya döneminde online ve fiziksel satışların yüzde 100 artmasını ve yaklaşık 60 milyar TL’lik doping sağlamasını bekliyor. Kasım ayının dördüncü cuması ve onu izleyen pazartesi her yıl merakla beklenen günler arasında yer alıyor. Amerika’dan tüm dünyaya yayılan ve markaların çok büyük indirimler yaptığı Black Friday yani ‘Kara Cuma’ alışveriş dünyasında hatırı sayılı öneme sahip. Birkaç yıldır Tükiye’de de birçok marka, Black Friday’i, Türk tüketicisinin motivasyon ve ihtiyaçlarına yönelik yerelleştirmeye başlamış durumda. Onu izleyen pazartesi günü yani Siber Pazartesi (Cyber Monday) ise tüm dünyada e-ticaret sitelerinin büyük indirimler yaptığı gün… Ancak Türk e-ticaret sitelerinin birçoğu Black Friday’i sahipleniyor ya da indirim kampanyalarını bir hafta önceden başlatıp pazartesi günü bitiriyor. Kasım ayında bir de Çin’in e-ticaret devi Alibaba’nın tüm dünyaya yaydığı alışveriş ve indirim günü olan Bekar Günü’nü ve ‘en uzun gece’yi sahiplenen şirketler de var. Şirketler, son 3 yılda bu büyük indirim günlerini bir günle sınırlı tutmadan birleştirerek Kasım ayının tümüne yaymış durumda.
Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de çeşitli sloganlarla hayat bulan Black Friday indirimleri, online satışların hızla artmasını tetiklediği için KOBİ’ler için de fırsatlar barındırıyor. Geçen yıl bu indirim döneminde daha evvel online satılmayan dikeylerde ürün satışları gerçekleşti. Günlük/ haftalık kampanyalar yerine daha hızlı bir satın alma eğilimine iten saatlik kampanyalar da ortaya çıktı. Bankalararası Kart Merkezi’nin verilerine göre 2020 Kasım’da kartlı ödeme tutarı geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 23 arttı. İnternetten kartlı ödeme tutarı ise kasım ayında önceki yıla göre yüzde 54 artarak, 29 milyar TL’yi geçti. 2020 yılında internetten kartlı ödeme tutarının en fazla yapıldığı günler özellikle 27 Kasım Cuma (Black Friday) ve 11 Kasım Çarşamba (Bekarlar Günü) günleri oldu. İnternetten kartlı ödemelerin toplam kartlı ödemeler içindeki payı ise, 2019 Kasım ayında yüzde 20 iken, bu yıl yüzde 26’ya ulaştı. Yani geçen yıl Kasım ayında her 4 TL kartlı ödemenin 1 TL’si internetten gerçekleşti. İnternetten kartlı ödemelerde en fazla artış market-gıda ve elektronik eşya sektörlerinde gerçekleşti.
Son çeyrekte 30 milyon müşteri
Türkiye’de “Süper Cuma”, “Muhteşem Cuma” ve “Efsane Cuma” gibi isimler de verilen alışveriş festivalinde bu yıl da Kasım ayına yayılacak ve mağazalar ile e-ticaret siteleri birçok indirim kampanyası sunacak.
Geçen yıllarda olduğu gibi bu yıl da kampanya dönemlerinde giyim, kozmetik, teknoloji ve mobilya sektörlerinin öne çıkarken, bir yıl boyunca yüksek tutarlı alışverişler için bu özel dönemleri bekleyen tüketiciler yine satışlara hareketlilik getirecek. E-ticaret sektörü, Ekim ayı okula dönüş dönemiyle, Kasım ayı indirim kampanyalarına Aralık ayında yılbaşı alışverişinin de eklenmesiyle 2021’in son çeyreğinde yeni rekorlar hedefliyor. Sektör, bu yıl son çeyrekteki kampanyalara 30 milyon müşterinin katılmasını, toplamda 120 milyar TL ciroya ulaşılmasını bekliyor.
Sektörün online ve fiziksel satışlarına büyük etki sağlayacak Kasım ayı kampanya dönemlerine hazırlandığını vurgulayan ETİD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi “Kampanya dönemlerinde tüketiciye en fazla avantajı sağlayan markalar öne çıkıyor” dedi.