Küp küp ihracat
Bursa’daki fabrikasında ürettiği küp domates ve salçaları 25’in üzerinde ülkeye ihraç eden Merko Gıda, pandemiye rağmen 8.5 milyon dolar yatırımla Frigo Pak Gıda’nın yüzde 25’ini satın aldı. Bu alımla Merko’nun gücünü arttırdığını söyleyen Merko Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Alistair Baran Blake, özellikle Avrupa ülkelerinde önemli bir atılım yapmayı hedeflediklerini ifade etti.
39 yıldır faaliyette olan Merko Gıda’nın, küp domates, salça ve konserve domates alanında yıllık yaklaşık 180 bin ton kapasitesi bulunuyor. Şirket, Bursa’nın Mustafakemalpaşa İlçesi’nde kurulu yaklaşık 75 bin metrekare büyüklüğündeki fabrikasında 500 kişiye istihdam sağlıyor. Pandemi dönemide satın aldığı yeni şirketle ihracatta atağa kalkmaya hazırlanan Merko Gıda’nın Yönetim Kurulu Başkanı Alistair Baran Blake ile şirketin büyüme hedeflerini ve gelecek dönem planlarını konuştuk. Blake, katma değerli domates ihracatında Türkiye’nin sadece son birkaç yıl içinde dünya sıralamasında dördüncülüğe ulaştığını ve katma değerli domatesin ihracatının ülke gelirine katkısının ise 200 milyon doları aştığını vurguladı.
UZAKDOĞU FIRSATI
Şirketlerinin Ege Bölgesi ve yakın bölgelerden tedarik ettikleri domatesleri, Bursa’da işleyip 25’den fazla ülkeye ihraç ettiklerini belirten Blake, “Knorr, Cargill, Nestle, Unilever, CocaCola ve Campbell’s gibi global gıda devlerine küp domates ve salça satıyoruz. Toplam üretimimizin yaklaşık yüzde 60’ı iç pazarda tüketilirken, yüzde 40’ı ise ihraç ediliyor. Türkiye’nin küp domates ihracatının büyük bir kısmını biz yapıyoruz. İhracat adreslerinin başında Ortadoğu var. Batı Avrupa, Rusya, Uzakdoğu ve Güney Amerika’ya da ihracatımız devam ediyor. Katma değerli domates mamulleriyle yaklaşık 15 yıl önce tanışan Uzakdoğu ise artan tüketimiyle pazarımızı hareketlendirmiş durumda. Mesela Uzakdoğu’ya en fazla tüketilen ürünlerin başında domates suyu var. Domates suyuna son yıllarda en büyük ilgiyi Japonlar gösteriyor. Uzakdoğu’nun bu ilgisi Türkiye için kaçırılmayacak bir fırsat” diye konuştu. Bu yıl cirodaki ihracat payını arttıracakların belirten Blake, fabrikaların yanında restoranlara ve otellere de domates satışına başlayacaklarını ekledi.