3. İstanbul Coğrafi İşaretler Zirvesi, Metro Türkiye Ev Sahipliğinde Gerçekleşti
3. İstanbul Coğrafi İşaretler Zirvesi, Metro Türkiye’nin ev sahipliği; Türk Patent ve Marka Kurumu ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) iş birliği ile gerçekleşti. “Yerelden Küresele: Dünya Kadar Yöre” ana temasıyla gerçekleşen zirvede gastronomi turizmi, coğrafi işaretli ürünlerin ihracatıyla ülke ekonomisine katkısı ve Türk mutfağının gelişimi, kamu, siyaset ve iş dünyasının önde gelen isimleri tarafından ele alındı.
Türk mutfak kültürünü koruma ve gelecek nesillere aktarma amacıyla 30 yılı aşkın zamandır çalışmalarını aralıksız olarak sürdüren Metro Türkiye’nin ev sahipliği ve Türk Patent ve Marka Kurumu ve TOBB iş birliği ile 3. İstanbul Coğrafi İşaretler Zirvesi, ‘Yerelden Küresele: Dünya Kadar Yöre’ ana temasıyla düzenlendi. Zirvede; “Coğrafi İşaretler ve Yörenin İlhamı, Coğrafi İşaretlerde Ticari Potansiyel, Teşvikler ve Yeni Uygulamalar, Coğrafi İşaretler: Türkiye ve Avrupa Birliği, Tescil Başvuruları, Coğrafi İşaretler, Gastronomi Turizmi ve Türk Mutfağı ve Coğrafi İşaretler ve Yönetişim” başlıklı paneller düzenlendi.
Türkiye’nin ilk gastronomi keşif platformu Gastronometro’da, Metro Türkiye CEO’su Sinem Türüng’ün açılış konuşması ile başlayan zirveye; T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Kalkınma Ajansları Genel Müdür Yardımcısı Mustafa Işık, T.C. Ticaret Bakanlığı İç Ticaret Genel Müdürü Adem Başar, Federal Almanya Büyükelçiliği Gıda ve Tarım Müsteşarı Thomas Huber, Avrupa Komisyonu Coğrafi İşaretler Birimi Başkan Yardımcısı Branka Tome, Türk-Alman Ticaret ve Sanayi Odası Genel Sekreteri Okan Özoğlu, Türk Patent ve Marka Kurumu Başkan Vekili Cemil Başpınar, Coğrafi İşaretler Daire Başkanı Hakan Kızıltepe, TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Ülken, TOBB KOBİ Politikaları ve Sanayi Müdürü Cahit Ceren, İstanbul İl Tarım ve Orman Müdürü Ahmet Yavuz Karaca, Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Ürün Pazarlama Müdürü Burcu Gezeroğlu ve Sözen Organizasyon CEO’su Gökmen Sözen katıldı. Zirvede ayrıca Türkiye’nin çeşitli illerinden kooperatif temsilcileri, üniversitelerinden öğretim üyeleri, gastronomi yazarları ve Türk gastronomisinin önde gelen şefleri konuşmacı olarak yer aldı.
3.000’e yakın potansiyel coğrafi işaret tescilli ürün Türkiye’de
Gastronomi turizmi, coğrafi işaretli ürünler ve Türk mutfağının gelişimi konularının masaya yatırıldığı zirvede Metro Türkiye CEO’su Sinem Türüng, şöyle konuştu: “Metro Türkiye olarak, dünyanın en iyi beş mutfağından biri kabul edilen Türk mutfağının hak ettiği yere gelmesini sağlamak için yerel değerleri evrensel bir bakış açısıyla ele almanın önemine inanıyoruz. Bu amaçla, Türkiye’nin dört bir yanındaki yerel üreticilerle iş birliği yapıyor ve sürdürülebilir tarımsal üretim yöntemleri konusunda farkındalıklarını artırıyoruz. Yerel değerlere sahip çıkma misyonuyla özgün doğa koşullarında yetiştirilen coğrafi işaret tescilli ürünlerin korunmasını, ulusal ve küresel çapta tanıtılmasını, dolayısıyla yerel üreticiye ve ülke ekonomisine katma değer sağlamayı amaçlayan Coğrafi İşaretli Ürünler projemizi bu alanda yaptığımız en önemli çalışmalardan biri olarak görüyoruz. Tüm Avrupa ülkelerinde toplam Coğrafi İşaret tescilli ürün sayısı 3.500 iken sadece ülkemizde 2.500-3.000 arası potansiyel ürün bulunuyor. Üstelik ülkemizde Coğrafi İşaret tescili almış ürün sayısı şu anda 1.202 iken hala aday olan 708 ürünümüz var. Son olarak AB Coğrafi İşaretli Ürün logosuna da hak kazanan Milas zeytinyağı, Aydın kestanesi, Malatya kayısısı ve Bayramiç beyazı gibi ürünlerin yanı sıra Korkuteli Karyağdı armuduna, Maraş tarhanasına, Kırkağaç kavununa, Eğin dutuna kadar Coğrafi İşaret tescilli ve aday ürünlerimize mağazalarımızda yer veriyor ve raflarımızdaki coğrafi işaretli ürün sayısını önümüzdeki yıla dek yüzde 20 artırmayı hedefliyoruz.”
Kooperatifler, kırsal kalkınma ve yerel ürünlerin ana kaldıracı
Metro Türkiye, Coğrafi İşaretli Ürünler projesi kapsamında küçük üreticiyi, kooperatifleşmeyi ve kadın istihdamını destekleyerek ülke ekonomisine fayda sağlayan bir model oluşturduklarını belirten Sinem Türüng, “Coğrafi İşaretli ürünlerin tescil edilmesinden ihracatına ve restoran menülerine dâhil edilmesine kadar tüm süreçlerde rol alıyoruz. Ürüne, üreticisine ve ülke ekonomisine fayda sağlayan bir model oluşturuyoruz. Türkiye’de Coğrafi İşaret tescili olan ürünlerin AB’de tescil edilmesinden ihracatına kadar bütün süreçlerini hayata geçiriyoruz. Yurt içi ve yurt dışında Coğrafi İşaret alanında paydaş olabilecek tüm ulusal ve uluslararası kuruluşlarla iş birlikleri gerçekleştiriyoruz. Örneğin, dünyada sadece üç yerde üretilen ve Coğrafi İşaretle tescillenen Kapıdağ Mor Soğanı için üreticilere alım garantisi veriyoruz. Bu bölgedeki yetişen ürünün %30’unu Metro Türkiye olarak biz alıyoruz. Bu ürün için Bereketli Eller Kadın Kooperatifi ile çalışıyoruz. Kooperatifleri, kırsal kalkınma ve yerel ürünlerin ana kaldıracı olarak görüyor ve yaklaşık 40 girişimci ve kadın kooperatifiyle iş birliği yapıyoruz. Bugüne kadar Finike portakalından, Zile pekmezine, Taşköprü sarımsağından Bursa bıçağına kadar, sezonuna bağlı olarak yaklaşık 200 gıda ve gıda dışı Coğrafi İşaret tescilli ve aday ürünü raflarımızda tüketicilerimizle buluşturduk. Ülkemiz adına Malatya kayısısı, Bayramiç beyazı, Aydın inciri, Aydın kestanesi, Taşköprü sarımsağı ve Milas zeytinyağına kendi markasıyla ve AB logolarıyla reyonlarında yer veren ilk perakandeci olduk. İhracatın, ülkemiz ekonomisinin güçlenmesindeki öneminin farkındayız. Faaliyet gösterdiğimiz Rusya, Ukrayna, Moldova, Polonya, Almanya, İspanya, İtalya, Sırbistan, Belçika, Macaristan, İngiltere, Çek Cumhuriyeti, Hırvatistan gibi ülkelere son iki yılda 20 bin ton Coğrafi İşaretli ve yerel ürün ihraç ettik. Bu bağlamda, bugüne kadar 10 Metro ülkesine 10 milyon Euro’nun üzerinde coğrafi işaretli ürün ihracatı yaptığımızı da söylemek isterim” dedi.